Kada oficialiai ir nepažeidžiant kelių eismo taisyklių galime patraukti rankas nuo vairo ir vairuojant ekrane žiūrėti filmą?

 
Fantastiniuose filmuose viskas atrodo taip paprasta. Automobiliai darniomis gretomis važiuoja greitkeliais, o juose sėdintys žmonės žiūri televizorių, naršo mobilius telefonus ar užsiima kitais savo reikalais. Tikrovėje ne viskas taip paprasta, bet autonominis vairavimas iš lėto skinasi kelią į mūsų judrumo įpročius.
 
„Mercedes-Benz“ jau turi teisę eksploatuoti 3 lygio autopilotą Vokietijoje, o 2023 metų CES parodoje buvo paskelbta, kad „nevairuoti“ jau netrukus bus galima Nevadoje ir Kalifornijoje,(JAV).
 
Kas tie įvairių lygių autopilotai ir kada visi mes galėsim prie vairo spręsti kryžiažodžius ir valgyti hamburgerius, laikydami juos abejomis rankomis?
 
1 autonomijos lygis. Jei automobilis nepadeda vairuotojui vairuoti, toks lygis laikomas nuliniu. Net jei yra pavojaus signalizavimo ar nežymios pagalbos elementų, tai nėra autonominis vairavimas.
 
2 autonomijos lygis. Šiame lygyje daviklių kiekis stipriai išauga – į pagalbą vairuotojui pasitelkiamos kameros, lidarai, radarai ir GPS. Automobilis gali perimti net kelias funkcijas, tokias kaip vairavimas, stabdymas ir akceleracija, tačiau šis asistentas vis dar reikalauja iš vairuotojo aktyvių veiksmų. Tokių automobilių modelių jau yra, jie važinėja ir Lietuvos keliais bei gatvėmis.
 
3 autonomijos lygis. Teorijoje „fantastika“ prasideda tik nuo trečio automatinio piloto lygio. Nes tik jis kai kuriais atvejais gali perimti visas vairuotojo funkcijas, tarp jų ir aplinkos stebėjimą. Nors autopilotas dėl iškilusių neaiškių aplinkybių gali bet kada paprašyti vairuotojo perimti vairavimą, tačiau jūs galite pasitikrinti telefone elektroninį paštą arba pagaliau ramiai atsakyti į mamos SMS, kai tai daryti galima.
 
4 autonomijos lygis. Netolimoje ateityje mūsų dar laukia ketvirtas lygis, kai vairas ir pedalai vis dar yra prieš vairuotoją, tačiau jam perimti valdymą reikia tik kritinėmis aplinkybėmis, radikaliai blogomis oro sąlygomis ar iškilus aplinkybėms, nenumatytomis programose. Toks autopilotas turėtų atsirasti jau iki dešimtmečio pabaigos.
 
5 autonomijos lygis. Jis leidžia keliauti be jokio įsikišimo į vairavimo procesą. Įrašot namų adresą, patogiai atsilošiat sėdynėje ir iš baro grįžtate savo automobiliu, nors vairuoti jums ir nebegalima.
 
Tokios autonominio vairavimo gradacijos yra sukurtos „SAE International“ standartus nustatančios asociacijos dar 2014-taisiais ir iki dabar išlieka patikimu vadovu visoms automobilius gaminančioms kompanijoms.
 
„Mercedes-Benz“ yra pirma automobilinė kompanija, kuri atitiko UN-R157 standartą ir kuriai buvo suteikta teisė vadinti savo serijinės gamybos autopilotą „Drive Pilot“ trečio lygio vairavimo asistentu.“
 
„Audi“ anksčiau pradėjo kurti panašią sistemą savo modeliui A8, tačiau vėliau atsisakė vyriausybės patvirtinimo tiek Europoje, tiek JAV. „Honda“ šiemet Japonijoje pristatė 3 lygio technologiją nedidelėje „Legend“ sedanų partijoje.