Kaip elektromobilis keičia vairavimo įpročius?
Vienas didžiausių automobilių duomenų, analizės ir įžvalgų tiekėjas S&P Global Mobility skelbia, kad 2026-ieji metai bus lemiami metai transporto masinei transporto elektrifikacijai ir vis daugiau vairuotojų rinksis elektromobilius.
Persėdę į elektromobilį vairuotojai keičia savo vairavimo tradicijas
Nors šiandien dar automobilių sraute matome tik vieną-kitą elektromobilį, vis daugiau tokių transporto priemonių yra įsigyjama, jų paklausa didėja. 2024 m. kovo 1 d. VĮ REGITRA duomenimis Lietuvoje iš viso buvo užregistruoti 12477 grynieji elektromobiliai. Prie jų populiarumo didėjimo mūsų šalyje prisidėjo ir PVM lengvata. Daugelis elektromobilių naujų vairuotojų teigia, kad nuo įprasto automobilio persėdus prie elektromobilio kyla nauji iššūkiai. Taigi, kaip elektromobilis keičia vairavimo įpročius, tradicijas ir patirtis?
Elektromobilio ir vidaus degimo varikliu varomo automobilio vairavimo įpročių skirtumai
Pats elektromobilio vairavimas daugeliu atvejų yra panašus į vidaus degimo automobilio vairavimą. Tačiau kai kurie įsisenėję įpročiai turi keistis. Visų pirma – automobilio priežiūra. Pačiai elektromobilių techninei priežiūrai reikės skirti mažiau laiko ir lėšų, nes nereiks keistų tepalų, alyvų ir kai kurių kitų sparčiai besidėvinčių detalių. Net standžių trinkeles elektromobiliams reikia keisti kur kas rečiau, nes dažnai elektromobilių stabdymas vyksta panaudojant energijos regeneravimą, o ne fiziškai trinantis trinkelėms į stabdžių diskus.
Tačiau elektromobilių savininkams reiks daugiau laiko skirti automobilio energijos resursų papildymui, t.y. baterijos įkrovimui, ir kelionės maršruto bei trukmės planavimui. O tai reiškia, kad elektromobilis keičia vairavimo įpročius.
Elektromobilis ir jo įkrovimo iššūkiai
Keliaudami automobiliais su vidaus degimo varikliais, vairuotojau beveik neskiria dėmesio ir laiko kelionės planavimui pagal degalų papildymo vietas. Mat tokiu automobiliu su pilnu baku nuvažiuoti galima pakankamai toli, o degalinių tinklas yra itin gausus. Todėl sekti degalų likutį automobilyje reikia nedažnai, o baigiantis degalams, rasti vietą jais papildyti transporto priemonę yra nesunku.
O štai vairuojant elektromobilį kelionės planavimui reikia skirti didesnį dėmesį, nes išvykstant į ilgesnę kelionę, reikia žinoti kiek elektros energijos yra mašinoje, kada ta energija išseks ir kur jos reiks gauti. Juk elektros įkrovos vietų yra kur kas mažiau nei degalinių žarnų, ne to net ir šios gali būti užimtos ir teks laukti nemažai laiko, kol kolega įkraus savo transporto priemonę.
Nuvažiuojamas kelionės atstumas tiesiogiai priklauso ir nuo važiavimo intensyvumo bei elektromobilio energijos sąnaudų. Tad jau iš anksto reikia planuoti, kokiu maksimaliu pastoviu greičiu reikia važiuoti, kad pasiekti galutinį tašką pagal planą.
Išsiruošus į tolimesnę kelionę ir žinant, kad reiks sustoti krauti elektromobilį, prasminga šią procedūrą suderinti su kita veikla, nes ir itin greito įkrovimo stotelėje gali tekti netrumpai lukterti. Tuomet įkrovimą prasminga suderinti su kokia kita veikla – pavalgymu, nuotoliniu darbu ar kt.
Kaip tik dėlto naujų automobilių gamintojai į multimedijos sistemas vis dažniau įkelia įvairiausius kompiuterinius žaidimus. Sustojęs įkrovai vairuotojas gali atsipalaiduoti ekrane žaisdamas populiariuosius „Angry Birds“ ar kortų žaidimus.
Elektromobilio ir kitų automobilių konstrukcijos skirtumai
Automobilio „paruošimas“ važiavimui ir sustojimas taip pat skiriasi nuo transporto priemonių su vidaus degimo varikliais. Jose reikia užvesti mašiną, įjungti pavarą ir tik tada važiuoti. O elektromobiliuose atsisėdus prie vairo dažniausiai pakanka nuspausti paleidimo mygtuką ir pasirinkti vairavimo režimą. Kai kuriuose net nereikia nuspausti mygtuko, o pakanka tik prisiliesti prie stabdžio paminos ir pasirinkti vairavimo režimą.
Dar vienas žymus konstrukcinis skirtumas yra besisukančių detalių kiekis. Jei automobilyje su vidaus degimo varikliu vidutiniškai tokių detalių yra virš 2000, tai elektromobilyje vidutiniškai vos apie 20. Kaip jau minėjome, būtent dėl šios priežasties elektromobiliui reikia skirti mažiau techninės priežiūros.
Taigi, elektromobiliai ne tik supaprastiną patį vairavimą, bet ir yra pigiau eksploatuojami bei reikalauja mažiau techninės priežiūros. Tiesa, jie reikalauja daugiau planavimo kelionėse ir skirti daugiau dėmesio energijos papildymui arba kitaip – įkrovimui.